Γραφή και ανάγνωση ως προάγγελοι επιτυχίας


Η γραφή και η ανάγνωση είναι τα δυο στοιχεία που αποτελούν την επικοινωνία. Το λεξιλόγιό μας, η κατανόηση και η σωστή χρήση των λέξεων μας επιτρέπουν να χτίζουμε και να εκφράζουμε τις σκέψεις, τις ιδέες και τα συναισθήματά μας και να τα μοιραζόμαστε με άλλους με τρόπο εποικοδομητικό που προωθεί τον διάλογο και την προσωπική ανάπτυξη και επιτυχία. Το πρόγραμμα διδασκαλίας για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας στην Αγγλία υπογραμμίζει την ανάγκη τα παιδιά να αποκτήσουν από νωρίς αυτές τις δεξιότητες καθώς οι ειδικοί υποστηρίζουν πως η ανάπτυξη της ανάγνωσης και της γραφής είναι αλληλένδετες με τη μάθηση και μπορούν να αποτελέσουν προάγγελο μελλοντικών κατορθωμάτων και επιτυχίας.

Συναντάω τη Μίνα, εκπαιδευτικό με σπουδές στη Γαλλική γλώσσα και Φιλολογία που μια φορά την εβδομάδα στο Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής με έδρα τη Θεσσαλονίκη, δείχνει στα παιδιά ένα δρόμο έκφρασης μέσα από την έκθεση στην κλασσική λογοτεχνία, τις τέχνες, την κλασσική μουσική, βίντεο και εικόνες και τα αφήνει να πειραματιστούν, να εμπνευστούν και να εκφραστούν μέσω της γραφής.

Πως γεννήθηκε η ιδέα για το Εργαστήρι δημιουργικής γραφής; Ποιες είναι οι προσδοκίες σου από τα παιδιά;

Δεν ήθελα να είναι ένα εργαστήρι όπου τα παιδιά θα στέκουν ως παθητικοί δέκτες ακούγοντας ιστορίες. Προσπαθώ, η ανάγνωση από μέρους μου ιστοριών ή αποσπασμάτων από μεγαλύτερα βιβλία, να γίνεται με τρόπο που να κρατά τα παιδιά σε εγρήγορση και να τα εμπλέκει σε μια ενεργητική διαδικασία. Συχνά, σταματώ την ανάγνωση για να τα ρωτήσω τι νομίζουν ότι θα γίνει παρακάτω ή τους ζητώ να ερμηνεύσουν την αντίδραση πχ ενός ήρωα ή την έκβαση μιας ιστορίας. Σκοπός μου δεν είναι μόνο να ενθαρρύνω τα παιδιά να εξελιχτούν σε δια βίου αναγνώστες, αλλά να τα ωθήσω να βρουν μέσω της γραφής έναν άμεσο τρόπο έκφρασης του εσωτερικού τους κόσμου.

Τα παιδιά πρέπει να μάθουν όχι απλά τις τεχνικές δεξιότητες της ανάγνωσης και της γραφής αλλά και πώς να τα χρησιμοποιούν ως εργαλεία για να καλυτερέψουν τη σκέψη και το συλλογισμό (λογική) τους. (Neuman 1998) Συμφωνείς με τον Neuman; Πλησιάζει την εκπαιδευτική σου προσέγγιση και ποια είναι τα οφέλη για το παιδί;


Είναι εξαιρετικά σημαντικό για τα παιδιά σήμερα, με όλες τις κοινωνικές και άλλες παραμέτρους που βιώνουν, να ενθαρρύνονται να εκφράζουν τον εσωτερικό τους κόσμο, να ακούν τους άλλους και να εμπλέκονται σε μια δημιουργική διαδικασία, όπως είναι αυτή της δημιουργίας ιστοριών. Μέσα από την ενεργητική επαφή με τις ιστορίες και τα λογοτεχνικά βιβλία τα παιδιά καλούνται να ερμηνεύσουν καταστάσεις με τη λογική τους, να βρουν λύσεις, να αποδώσουν δικαιοσύνη όταν κάποιος αδύναμος αδικείται ή υποφέρει ή να επιφέρουν ισορροπία. Συνειδητοποιούν την έννοια του διλλήματος στην οποία μπορεί να βρεθεί κάποιος, μπαίνουν στη θέση του ήρωα ή της ηρωίδας καλλιεργώντας την ενσυναίσθηση τους. Παράλληλα, η έντονη δραστηριότητα του φαντασιακού τους βρίσκει διέξοδο καθώς μέσα από τη συγγραφή ιστοριών είναι ασφαλή να δημιουργήσουν μια κατάσταση όπως την φαντάζονται. Δεν είναι λίγες οι φορές που τα παιδιά μέσα από τις ιστορίες τους εκφράζουν τις φοβίες, τις ανασφάλειες αλλά και τις βαθύτερες επιθυμίες τους, ενώ ζωντανεύουν κάποιους από τους εφιάλτες τους και τελικά συνειδητοποιούν ότι στο φως της ημέρας και περιγράφοντας τους στους άλλους μέσα από μια ιστορία δεν είναι και τόσο τρομακτικοί.

Όπως το περιγράφεις ακούγεται σχεδόν σαν μια θεραπευτική διαδικασία για το παιδί…


Όπως σε μια ψυχαναλυτική συνεδρία έρχονται στιγμές που ο θεραπευτής πρέπει να σωπάσει για να αναδειχτεί η αλήθεια του θεραπευόμενου, έτσι και στο εργαστήρι έχει αποδειχτεί ότι κάποιες φορές η σιωπή είναι χρυσός. Μερικές φορές πρέπει απλά να δίνεις το ερέθισμα και να σιωπάς. Αυτό βέβαια δεν γίνεται από την αρχή των συναντήσεων όπου τα παιδιά νιώθουν μια ανασφάλεια μέχρι να εξοικειωθούν με την εμψυχώτρια και την ομάδα. Μετά όμως από κάποιες συναντήσεις η διαίσθηση μου αρκετές φορές με οδηγεί σε μια μη κατευθυντική προσέγγιση που αποδεικνύεται ότι είναι αυτή που ‘’ ξεκλειδώνει’’ τη δημιουργικότητα του παιδιού. Πραγματικά ,μαγικά πράγματα μπορούν να συμβούν τότε και οι στιγμές εκείνες, όπου το παιδί εκφράζει με μεγάλη σιγουριά την ποιητικότητα που ανακαλύπτει μέσα του είναι για μένα το καλύτερο δώρο.


Μίνα Γκρέκα

Γεννήθηκε στην Αθήνα και αποφοίτησε από το Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου το 2003. Εργάστηκε ως ωρομίσθια σε δημοτικά σχολεία και σε φροντιστήρια για πολλά χρόνια. Έχει γράψει διηγήματα και ποιήματα καθώς και ένα παιδικό βιβλίο που ακόμη δεν έχει δει το φως της δημοσιότητας. Η αγάπη της για τις ιστορίες και τα παιδιά την οδήγησαν στο σχεδιασμό και την εμψύχωση εργαστηρίων δημιουργικής γραφής για παιδιά σχολικής ηλικίας στην πόλη που ζει τη Θεσσαλονίκη.

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square