Έκφραση και παιχνίδι
Θυμάσαι παιχνίδια που έπαιζες παιδί; Πόσο έχουν αλλάξει τα παιχνίδια των παιδιών σήμερα;
Τα παιχνίδια που έπαιζα ήταν κυνηγητό-κρυφτό-λαστιχάκι-κουτσό. Σαν παιδιά περιμέναμε πως και πως να έρθει το Σ/Κ τον χειμώνα και το ανέμελο καλοκαίρι .Τον χειμώνα μαζευόμασταν σε σπίτι φίλης και παίζαμε ατελείωτες ώρες Monopoly ,υπήρχαν φορές που συνεχίζαμε το επόμενο Σ/Κ εκεί που είχαμε αφήσει την Monopoly.Το καλοκαίρι εκτός από τα παιχνίδια που ανέφερα παραπάνω που παίζαμε έξω από το σπίτι μας ήταν και οι βόλτες με τα ποδήλατα που κάναμε με τους φίλους μου, μέχρι να νυχτώσει. Δεν νομίζω ότι έχει αλλάξει τόσο το παιχνίδι όσο ο τρόπος που ζούμε την σημερινή εποχή , Οι συνήθειές μας έχουν αλλάξει, εκ των πραγμάτων πρέπει να ακολουθούμε την πορεία της κοινωνίας. Όμως όλα εξαρτώνται από εμάς τους ίδιους πως μεταφέρουμε τις δικές μας εμπειρίες και αναμνήσεις στα σημερινά παιδιά.

Οδεύουμε προς ολοταχώς προς μια εκπαιδευτική προσέγγιση που περιθωριοποιεί το παιχνίδι και τείνει να γίνει πιο αυστηρή, μέσα σε πλαίσια μάθησης περισσότερο παραδοσιακά. Έχει ουσιαστικό ρόλο το παιχνίδι στη σημερινή εκπαίδευση;
Κατά την δική μου σκέψη ,θεωρώ ότι το «μαγικό κλειδί της εκπαίδευσης» είναι το παιχνίδι και αυτό γιατί όταν παίζουμε γινόμαστε πιο αυθόρμητοι, χαλαροί, εκφραστικοί. Το παιχνίδι έχει κίνηση , όπου αυτό ενεργοποιεί όλα τα μέρη του σώματος ,της σκέψης ,του συναισθήματος. Όλα αυτά συντελούν στην ανάπτυξη της προσωπικότητας ενός παιδιού. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο ρόλος του παιχνιδιού είναι από τα πρώτα στάδια εκπαίδευσης του παιδιού.
Πρωτοπόροι της εκπαίδευσης όπως η Montessori χαρακτηρίζουν το παιχνίδι ως τη ‘’δουλειά του παιδιού’’, που δρα σε πολλές διαστάσεις και ευνοεί την έκφραση ιδεών, δημιουργίας και συναισθηματικής απελευθέρωσης. Πως εκφράζεται το παιδί μέσα από το παιχνίδι;
Το παιχνίδι έχοντας στο νου ότι είναι κάτι ελεύθερο , που όμως μέσα από την ελευθερία πηγάζει η «πειθαρχία». Το κέντρο διδασκαλίας είναι το παιχνίδι . Μέσα από το παιχνίδι το παιδί αποκτά εμπειρίες, όπου αργότερα το βοηθά ώστε να κατανοήσει τον κόσμο. Το παιχνίδι καλλιεργεί την συμβολική και την αφηρημένη σκέψη , όπου εξελικτικά βοηθάει την γνωστική λειτουργία για την επίλυση προβλημάτων αλλά παράλληλα δείχνει και πόσο δημιουργικό μπορεί να γίνει το παιδί, έτσι ώστε να το εξελίσσει, να το διαφοροποιήσει, να ενισχύσει περισσότερο τον εσωτερικό του κόσμο .Αυτό βοηθάει ώστε να αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο η φαντασία του και η δημιουργικότητά του.

Με ποιους τρόπους μπορεί να παρακινήσει κανείς ένα παιδί να εκφραστεί;
Με το να το ενθαρρύνουμε και να το στηρίζουμε στα βήματα του. Να είμαστε πλάι του να ενισχύουμε το «εγώ» του , την αυτοπεποίθηση του , να το επιβραβεύουμε για τις ικανότητες του ,να μιλάμε με τα παιδιά , να συζητάμε μαζί τους έτσι ώστε να μπορούν να εκφράσουν ελεύθερα και να εξωτερικεύσουν αυτό που αισθάνονται.
Με λίγες λέξεις, μέσα από τη δική σου εμπειρία ως εκπαιδευτικός και τα δικά σου βιώματα, τι σημαίνει η φράση έκφραση και παιχνίδι;
Μέσα από το παιχνίδι το παιδί μπορεί να εκφράσει τις σκέψεις του ,τι θέλει να κάνει (επιθυμίες-ανάγκες)τα συναισθήματα του. Ο συμβολισμός του παιχνιδιού ,παιχνίδια ρόλων , δραματοποίηση, βοηθάνε έτσι ώστε το παιδί να εκφράσει τον εσωτερικό του κόσμο. Το παιχνίδι είναι ο κώδικας επικοινωνίας με το παιδί και μέσω του παιχνιδιού ενισχύονται διαδικασίες όπως εμπιστοσύνη και σεβασμό στον εαυτό του και στους άλλους ,μάθηση ,αντίληψη . το παιχνίδι βοηθάει το παιδί έτσι ώστε να κατανοήσει καλύτερα την πραγματικότητα και τις αξίες του.
Τζένη Δελήπεϊ

Μεγαλωμένη στην Αθήνα ,σπούδασε ως Παιδαγωγός Προσχολικής Αγωγής της Σχολής ΑΚΠΕΣ το 1993. Εργάστηκε ως παιδαγωγός σε Ιδιωτικό Νηπιαγωγείο της Αθήνας για 19 χρόνια. Παράλληλα με την εργασία της δημιούργησε την οικογένεια της ,έχει 2 παιδιά και θέλοντας να συνεχίσει τις σπουδές της αποφοίτησε από το ΕΑΠ και δη την Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών και ειδικότερα το τμήμα «Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό»το 2016 και αποφασίζει να συνεχίσει τις σπουδές της ξεκινώντας Μεταπτυχιακές Σπουδές στην Ειδική Αγωγή του πανεπιστημίου Frederick –Cyprus όπου και φοιτά ακόμη . Έχει γράψει 5 παιδικά παραμύθια .Τα παραμύθια τα εμπνεύστηκε από την καθημερινή επαφή που είχε με τα παιδιά στο Νηπιαγωγείο ,στην συνέχεια όλα τα παραμύθια έγιναν Καλοκαιρινές –Χριστουγεννιάτικες γιορτές όπου τα παιδιά παρουσίασαν τα παραμύθια ως δραματοποιημένα παιχνίδια στο Νηπιαγωγείο όπου εργάζονταν .Το τελευταίο καιρό βρίσκεται στην Αγγλία όπου έχει ξεκινήσει και εργάζεται ως παιδαγωγός σε nursery school(νηπιαγωγείο), θέλοντας να κάνει ένα βήμα παραπάνω σε αυτό που γνωρίζει και αγαπά.