''Αλυσιδωτή Μάθηση'' και ιδέες για δραστηριότητες στο σπίτι


Με αφορμή τον εγκλεισμό όλων σπίτι και την αγωνία πολλών γονιών ''Πως να κρατήσω το παιδί μου δημιουργικά απασχολημένο χωρίς την χρήση τάμπλετ η κινητού;'' σκέφτηκα να μοιραστώ μαζί σας αυτό που αποκαλώ ''Αλυσιδωτή Μάθηση''. Η ιδέα είναι ουσιαστικά απλή αλλά εξαιρετικά σημαντική και βοηθάει το παιδί να κατανοήσει καλύτερα ή να βελτιώσει/κατακτήσει μια δεξιότητα (εξαρτάται ποιος είναι ο εκπαιδευτικός σκοπός πίσω από την δραστηριότητα).


Το παιδί, από πολύ μικρή ηλικία, εξερευνά και μαθαίνει μέσα από το παιχνίδι. Μια διασκεδαστική δραστηριότητα με πλαστελίνη για παράδειγμα το βοηθά να εξασκήσει την λεπτή του κινητικότητα, να επικοινωνήσει, να αναπτύξει τη φαντασία μέσω από το παιχνίδι ρόλων, να κατανοήσει τα σχήματα, να παρατηρήσει ομοιότητες και διαφορές (όγκος, μέγεθος, υφή, χρώμα), να δοκιμάσει λύσεις και πολλά άλλα. Η δουλειά του εκπαιδευτικού είναι να του δίνει τα ερεθίσματα και τα εργαλεία, προσκαλώντας το να μάθει παίζοντας. Αν θέλεις να διδάξεις σε ένα τρίχρονο παιδί τη διαφορά σε όγκους, μεγέθη και βάρος προφανώς δεν θα το κάνεις εξηγώντας του τις πολύπλοκες έννοιες. Αντιθέτως μια μαγειρική δραστηριότητα με μια ζυγαριά είναι ένας νόστιμα έξυπνος τρόπος να το επιτύχεις.


Αν το παιδί 'εκτεθεί' σε μια καινούργια έννοια όπως αυτή του παραδείγματος παραπάνω μια μόνο φορά, τότε πολύ πιθανά δεν θα μπορέσει να την κατανοήσει σωστά ή ουσιαστικά. Η ιδέα της Αλυσιδωτής Μάθησης είναι να 'χτίζεις' κάθε φορά πάνω μια ιδέα ή δραστηριότητα, προσθέτοντας κάτι καινούργιο, δίνοντας καινούργιο ερέθισμα και ευκαιρία εξάσκησης περισσότερων μαθησιακών δεξιοτήτων.


Η αλληγορική εικόνα του σπόρου νομίζω βοηθά την κατανόηση του όρου. Αν απλά φυτέψεις ένα σπόρο στο χώμα, οι πιθανότητες να ριζώσει και να μεγαλώσει είναι πολύ λίγες. Αν του ρίξεις λίγο νερό, φροντίσεις τον φωτισμό, προσθέσεις λίπασμα τότε σίγουρα θα έχεις φανταστικά αποτελέσματα.


Πάμε όμως να δούμε συγκεκριμένο παράδειγμα. Αφορμή στάθηκε το παραμύθι Τα τρία γουρουνάκια που διαβάσαμε το προηγούμενο βράδυ στο παιδί μας πριν κοιμηθεί. Άκουσε την ιστορία, ίσως μπορεί να περιγράψει με λίγα λόγια τι συμβαίνει και ποιοι είναι οι ήρωες, αν ήταν η πρώτη φορά που την άκουσε πιθανότατα όχι ακόμα.

Πως μπορώ να βοηθήσω το παιδί να κατανοήσει την ιστορία και να δημιουργήσω μια αλυσίδα μάθησης;


Δραστηριότητα πρώτη

Μαθησιακός στόχος - Γλώσσα και επικοινωνία

Διαβάζω το παραμύθι ''Τα τρία γουρουνάκια''


Δραστηριότητα δεύτερη

Μαθησιακός στόχος - Ανάπτυξη της φαντασίας/Κατανόηση

Παιχνίδι με ζωάκια και τα υλικά που έχτισαν τα σπίτια τους τα γουρουνάκια



Δραστηριότητα τρίτη

Μαθησιακός στόχος - Μαθηματικά (χώρος και σχήματα)

Με τουβλάκια χτίζω τα σπίτια που έμειναν τα γουρουνάκια



Δραστηριότητα τέταρτη

Μαθησιακός στόχος - Επικοινωνία/Λεπτή κινητικότητα/Μαθηματικά

Μαγειρική



Δραστηριότητα πέμπτη

Μαθησιακός στόχος - Χειροτεχνίες

Μαριονέτες για κουκλοθέατρο/Διακοσμητικά




Μετά από τόσες και διαφορετικές διασκεδαστικές δραστηριότητες είμαι βέβαιη πως το παιδί έχει κατανοήσει το νόημα της ιστορίας, μπορεί να την διηγηθεί με δικά του λόγια, να κάνει προβλέψεις ή ακόμα και να της δώσει νέα τροπή. Χτίζοντας με τουβλάκια, μέσα απο χειροτεχνίες, μαγειρεύοντας, παίζοντας με ζωάκια, εξερευνώντας υλικά, μετρώντας, μέσα από τα δικά του παιχνίδια και ενδιαφέροντα (προσαρμόζουμε τις δραστηριότητες στις ικανότητες και ενδιαφέροντα του παιδιού) του έχουμε δώσει τα ερεθίσματα και τα εφόδια να κατακτήσει νέους μαθησιακούς στόχους (επιτεύγματα) και κυρίως την ευκαιρία να μάθει παίζοντας και να διασκεδάσει μαθαίνοντας.


Οι δραστηριότητες μπορούν να αλλάζουν και να προσαρμόζονται στην ηλικία του παιδιού. Και αν ξεμείνετε από έμπνευση, ένα καλό βιβλίο είναι πάντα η τέλεια αφορμή να ξεκινήσει η αλυσίδα της μάθησης.


Καλή διασκέδαση και να είστε όλοι ασφαλείς!

Ε.Μ


Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square